Zaterdagochtend

Zaterdag 29 April                        Ambulance

Rianne bleef vanmorgen eens lekker een ochtendje in huis om te genieten van een van haar verjaardagscadeautjes. Terwijl zij de modder over haar gezicht uitsmeerde, gleed ik door de opgedroogde modder tijdens een potje Oekraiens voetbal. Dat ging niet helemaal zoals het moest. Een uit de grond omhoog gegroeide boomwortel wilde niet naar beneden toen ik erop ging staan en vond het leuk mijn enkel te 'rollen', zoals de engelssprekers het vervolgens noemden. Toen ik weer probeerde op te staan hielp de felle zon (jawel, het was hier prachtig weer, terwijl in NL de hagelstenen uit de lucht vielen) nog even mee om me flink duizelig te laten voelen. Een teken dat het niet zo meeviel als dat ik dacht. Toch maar naar huis gestrompeld. Thuis aangekomen bleek de voetbal nog in mijn sok te zitten, zoals je op de foto kunt zien. Helaas geen tripje naar de Nederlandse ambassade om de verjaardag van onze vorstin te vieren. (We hebben hier inderdaad een paar mooie foto's bij, maar de internetverbinding laat daar nog even op wachten.)

Tot zover de grappen. Het bovenstaande heb ik op zaterdagmiddag geschreven toen alles nog wel mee leek te vallen. Zondagochtend bleek de pijn heel wat erger te zijn en leek het ons verstandig om toch maar even een dokter ernaar te laten kijken. Door de Oekrainers werd meteen voorgesteld om een ambulance te laten komen. Rianne en ik met onze Nederlandse gedachten moesten gelijk denken aan onze ambulances die, voor zover ik weet, echt alleen maar in de uiterste noodgevallen komen en vonden dat dus wel wat heftig. Dat schijnt hier wel mee te vallen.

Donderdag hebben we hier met een aantal mensen de film Shawshank Redemption gekeken. Voor degenen die deze film kennen is dit meteen een goede referentie om een beschrijving te kunnen geven van het ziekenhuis waar ik heen werd gebracht. In de ambulance mocht er maar een andere persoon met mij mee en ik heb dus moeten kiezen voor onze vriend Misha, die voor mij het een ander zou kunnen vertalen. Daarom kon Rianne helaas niet mee om een paar mooie kiekjes te nemen. Toen we door de hoofdingang van het ziekenhuis naar binnen gingen leek het of we het gangenstelsel onder een eeuwenoud kasteel gingen onderzoeken. Ik verwachtte dat Misha snel een fakkel van de muur zou moeten pakken om de weg te kunnen ontdekken. Mensen renden heen en weer om een rolstoel voor me te zoeken.

Ik dacht met een half uurtje uit te kunnen sluiten dat er iets gebroken was, maar dat is niet gelukt. 7,5 uur later werd ik het ziekenhuis weer uitgereden met een paar mooie foto's op zak en een brok beton aan m'n linkerbeen. Misha mocht halverwege ons verblijf in het ziekenhuis nog even met een boodschappenlijstje van de dokter naar de apotheek om een doe-het-zelf gips pakketje te halen. Na tien dagen mag ik een 'scotchcast', met trots gepresenteerd als de nieuwste ontwikkeling op het gips gebied! Dat is het supermoderne soort plastic uitziende goedje wat in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar is. Ik kan me niet meer heugen dat ik in Nederland ooit iemand met iets anders dan het laatstgenoemde heb zien lopen, dus vraag me af hoe nieuw het werkelijk is. Wat daar wel heel handig aan is, is dat ik dan weer wat gewicht op mijn been mag zetten en met behulp van krukken kan 'lopen'.  

      Op de bank  

De afgelopen weken zijn er nog een aantal gebeurtenissen voorgevallen die we misschien wel onder het kopje 'geestelijke strijd' kunnen scharen. Zo is een van mijn klasgenoten, Tirzah al bijna een week met het ziekenhuis bezig omdat ze van de ene op de andere dag het zicht uit haar linkeroog kwijt was en daar verschrikkelijke pijn aan leed. Na een intensieve medische behandeling is er nog steeds maar een kans van 50% dat ze haar zicht weer terugkrijgt. Van twee van de drie stafleden van mijn school is de moeder ernstig ziek. De teamleidster van Rianne is hoogzwanger en heeft problemen met het vruchtwater. Het is niet moeilijk te zien dat we ons in een positie bevinden die ons leidt tot bidden. We zouden jullie willen vragen hetzelfde te doen en voelen ons bemoedigd door al jullie meeltjes en andere berichten waaruit zo duidelijk blijkt dat jullie dat zeker al doen.

We kunnen zien dat wanneer we proberen te wandelen in de plannen die God met ons heeft, er een tegenstander is die probeert de boel te verzieken. Letterlijk. Er is een strijd gaande in de hemelse gewesten, zoals we in de Bijbel kunnen lezen in Efeze 6:12. Het gedeelte daarna laat ons zien hoe we ons moeten wapenen in deze strijd. Omdat ik op dit moment alleen een Engelse Bijbel (NIV) bij de hand heb, volgt hier een vrije vertaling van vers 18: "bid in de Geest in iedere situatie, met allerlei gebeden en verzoeken. Met dit in gedachten: wees alert en blijf altijd bidden voor alle heiligen."

Bedankt voor jullie gebed.      

3 comments

  1. s(j)ander · mei 4, 2006

    Oh wat vervelend! Zo te lezen is er inderdaad strijd. Succes met die opdracht van Ef6:10(wees krachtig in de Here en in de sterkte Zijner macht). Ook al is het maar op één been… Sterkte !

  2. Cors & Vera · mei 5, 2006

    Hoi blijtjes, Wat onwijs balluh! Echt ongelukkig, niet normaal meer. Zo te merken gaat er daar echt wat gebeuren, anders is er niet zoveel strijd! Wel apart! Heel veel sterkte en beterschap. De duivel is onder je voeten!!! We bidden voor jullie! Groet, Cors & Vera

  3. Mariska van Kleij · mei 22, 2006

    Hai hallo daar

    Ja, ik weet inmiddels hoe onze e.mail thuis werkt!
    Wat een ongelooflijke verhalen allemaal. Ik wist ook echt niet wat voor land Oekraine eigenlijk is. Wat fijn dat jullie daar mogen werken en Zijn Woord verspreiden.
    Hoe is het nu met Reinir, zijn been. Mag het gips er eerdaags weer af? Hier in Nederland gaat alles zijn gangetje. Op het werk is het wat rommelig en iedereen zit toch wat in spanning hoe en wat er na de vakantie anders is. Laten we het maar afwachten.
    Wens jullie beterschap, sterkte en Gods Zegen over jullie werk!!
    Ik bid voor jullie!

    Liefs Maris

Geef een reactie

