Logboek (6)

Donderdag 18 mei (tsjitwjerk)

Gisteren was ons nichtje Adinda jarig, die we daarom gebeld hebben in Nederland! Het is altijd leuk om iemand uit Nederland te kunnen spreken, maar helemaal als het je nichtje is die haar oom ‘haar grote vriend’ noemt. En dat maakt haar natuurlijk ‘mijn grote vriendin’! Ze is gisteren 7 jaar geworden en dat klinkt voor mij toch wel wat oud voor m’n kleine nichtje. Dat doet me weer even realiseren dat ik toch echt op en top oom ben.

Vandaag is de laatste dag dat ik kan werken aan mijn scriptie, dus je zou dit stukje kunnen zien als een vorm van ontspanning tussen het schrijven, studeren en nog meer schrijven door. Maar je zal ook wel begrijpen dat dat niet lang kan zijn.

Het is niet makkelijk geweest voldoende informatie te vinden in het Engels over Japan. Natuurlijk staat het internet er vol van, maar omdat dat zo makkelijk wijzigbaar is, is dat geen betrouwbare referentie en mogen we dat dus ook niet opgeven als referentie. In de bibliotheek heb ik uiteindelijk met veel hulp van Rianne een aantal encyclopedieën en wat geschiedenis- en filosofieboeken gevonden die me wat wijzer maakten.

De bedoeling van de scriptie is dat we drie demografieën bestuderen en aan de hand daarvan een conclusie stellen over het algemene wereldbeeld van de door ons gekozen bevolkingsgroep. Vervolgens stellen we drie ‘noden’ die als zodanig worden ervaren door de bevolking van Japan en als laatste omschrijven we hoe de Bijbel een gepast antwoord heeft op ieder van deze noden.

Ik heb inmiddels genoeg informatie verzameld om een beschrijving te geven van de demografieën geschiedenis, economie en religie. Nu ben ik dus toe aan een omschrijving van het wereldbeeld en dat is best een flinke kluif… Deze week hebben we de hele week les gehad over de belangrijkste wereldbeelden die er zijn, dus die kennis komt precies op tijd om me weer verder te helpen.

Rianne heeft vanmorgen haar wekelijkse teammeeting gehad en vanmiddag en vanavond heeft ze ‘Youth Group’. Dit klinkt als de jeugd van een kerk, maar dat is het zeker niet. Het is een activiteit voor jongelui in hun tienerjaren die normaal gesproken praktisch op straat leven. Ze komen vaak uit gebroken gezinnen, gaan nauwelijks naar school en hebben moeite om zichzelf te ontwikkelen in het leven. Rianne en haar team verzinnen allerlei gekke activiteiten voor deze luitjes en hebben ontzettend veel lol met elkaar. Ook is er meestal tijd voor een Bijbelstudie en dit wordt vooral heel praktisch gemaakt zodat de tieners het kunnen toepassen in hun leven.

Met onze klas hebben wij op donderdagavond 'filmavond', natuurlijk vanuit het oogpunt dat ook film en TV een belangrijk medium is. Onze schoolstaf blijft erop hameren dat dit niet zomaar een avondje is om te ontspannen, maar een serieuze bezigheid. Na de film denken we dus vaak klaar te zijn en voor sommigen naar vrouw (en twee van ons de kinderen) te gaan, maar dan hebben we nog een uitgebreide nabespreking ervan. Ik moet me daar altijd even toe zetten, maar kan er toch weer vaak een hoop van leren.

Omdat we deze week dus het onderwerp ‘worldview’ behandelden keken we (dit keer woensdagavond) de film ‘What Dreams May Come’. Ik moet zeggen dat ik me behoorlijk ongemakkelijk voelde tijdens het kijken van de film en al hadden we het niet om deze specifieke reden gekeken, had ik ‘m waarschijnlijk uitgezet. Wat een bizarre ideeën kunnen mensen hebben over het leven en hiernamaals! Het doel was om te zien welke wereldbeelden mensen in de media tegenwoordig communiceren en het was voor mij best schrikken om hiermee geconfronteerd te worden.

Na de filmavond krijg ik thuis van Rianne nog een ‘mini-filmavond’, omdat ze met onze fotocamera vaak wat kleine filmpjes maakt van allerlei bezigheden die ze met de Youth Group doet. Is altijd erg mooi om te zien, al die jongelui die dikke lol hebben met elkaar en vooral ook hier komen omdat ze hongerig zijn naar waarheid in hun leven! En deze week ben ik er weer bij stil gezet dat als we het over waarheid hebben, we te maken hebben met een Persoon, die we kunnen kennen en waar we een relatie mee mogen hebben. Jezus is de weg, de waarheid en het leven.

2 comments

  1. Gerlofke · mei 20, 2006

    Ik neem aan dat tsjitwjerk gewoon donderdag betekent en niet ‘shit-werk’ ofzo?
    Leuk trouwens, deze updates over jullie leven.

  2. sander · mei 22, 2006

    Leuk, ik heb gisteren in een japans restaurant gegeten(Indonesisch weliswaar). Maar ik heb wel wat over Japan geleerd. Keihard werken, discipline. Hoe de school opvoeding van kinderen gebeurd. Tja wat je wel niet allemaal tijdens een etentje leert.
    Een nood in dat land is denk ik dat hun leven bepaald wordt door wat ze doen en willen worden en niet wie ze zijn. Een tip voor je scriptie van een Leek. Succes!

Geef een reactie

