~Hedendaagse raven~

Niet al te lange tijd geleden kwam in mijn gedachten het verhaal van Elia. Elia wordt gestuurd naar een plek waar hij afhankelijk wordt van vogels voor de bezorging van zijn dagelijkse levensonderhoud. Raven. Elke dag vliegen er raven af en aan om Elia zijn dagelijkse portie eten te brengen. Ongelooflijk als je er goed over nadenkt. Het laat zoveel zien van de betrokkenheid van God in ons leven tot in het detail. Als hij ons ergens naartoe stuurt, zal Hij ook goed voor je zorgen op die plek.

Ook in ons leven zie ik geregeld hedendaagse raven ons huis binnen of langs vliegen. Tot in detail brengen ze ons, vaak zonder het zelf te weten, wat we nodig hebben. Niet eens altijd omdat we het zelf niet aan zouden kunnen schaffen, maar het lijkt alsof God hierdoor wil zeggen: Ik zorg voor jullie, tot in het detail.

Ik zou een lijst met dingen kunnen noemen die we zo in een week tijd ‘bezorgd’ hebben gekregen door de raven van deze tijd. Van shampoo tot luiers, en van een fiets tot appeltaart. Het meest bijzondere wat me nog wel trof was het blik olijfolie wat we kregen in een verwenmandje van een van de mensen die nog op kraambezoek kwam. Al twee weken wist ik dat de olie waar ik iedere dag in bak op zijn eind liep en tot drie keer toe stond ik in de winkel met een nieuwe fles in mijn handen. Maar elke keer zette ik hem weer terug omdat mijn mandje al vol zat, of omdat de fles thuis tenslotte toch nog niet helemaal leeg was. De dag dat het verwenpakketje werd ‘bezorgd’ had ik de laatste olie opgemaakt in de pan en kon ik de fles weer aanvullen met het blik wat we die dag hadden gekregen! Staat er niet verder op in het verhaal van de Elia en de raven, wat eerder die week in mijn gedachten was gekomen, dat de olie in de kruik niet zal ontbreken?!

Ik ben overtuigd van Gods zorg voor ons en ben Hem daar bijzonder dankbaar voor. Lange tijd vond ik het moeilijk om me te bevinden in de positie van het zogenaamde ‘van giften leven’. Het deed zeker wat met mijn trots om soms gezien te worden als iemand die zijn hand moest ophouden voor het werk wat we doen. Maar nu ik zo in de realiteit zie dat ik niet mijn noden in de eerste plaats bij mensen bekend hoef te maken, maar bij God brengt het zoveel vreugde om dit te mogen doen en op deze plek te zijn gezet.

De raven, ze vliegen af en aan. Ik ben benieuwd welke exotische vogels ons straks in Cambodja zullen bezoeken, maar ik geloof in een God die voor ons zorgt tot in detail.

One comment

  1. Eva · mei 4, 2007

    Hoi Reinier en Rianne,
    Wat mooi beschreven!

    Liefs, Eva (Schot)

Geef een reactie

