Politie over de vloer

Stond ik me daar in één keer oog in oog met de politie Amsterdam-Amstelland. En niet zomaar één of twee, maar wel meer dan zestig! 

Gisteren hadden we de organisatie Serve the City op bezoek, die vanuit ons gebouw De Poort de hele dag projecten hadden om de stad Amsterdam te dienen. Dit keer waren de projecten speciaal opgezet in samenwerking met het politiekorps Amsterdam-Amstelland. Hoewel Serve the City een christelijke organisatie is waren het voornamelijk niet-christelijke politiemedewerkers die deze dag hun handen uit de mouwen wilden steken door bijvoorbeeld pannenkoeken te bakken voor daklozen. De Poort was hierbij hun uitvalbasis.

Een paar weken geleden was ik in Spanje voor een seminar over ‘Urban Ministries’, waar we ons met een aantal andere YWAMers bezighielden met de vraag hoe we effectief kunnen zijn in een stedelijke context. Eén van de onderwerpen die YWAM San Francisco leider Tim Svoboda daar behandelde was het thema van de 3 P’s. Als we op een relevante manier met God’s Koninkrijk willen bezig zijn in een stedelijke omgeving zullen we ons moeten onderdompelen in onze context. Er zijn drie groepen mensen met wie we onze relaties kunnen versterken om de stad te leren kennen en in die context van betekenis te kunnen zijn:

  • Politici
  • Predikanten/Pastoors
  • Politie

Serve the City en de deelnemende politiemedewerkers sloten gisteren de dag af met een maaltijd in De Poort. Omdat ze de hele dag dit gebouw waren in- en uitgelopen waren ze toch ook wel benieuwd bij wie ze nu eigenlijk ‘te gast’ waren en daarom mocht ik hun bij de maaltijd iets vertellen over wie we zijn en wat we doen.

Ik deelde met deze groep mensen dat we onderdeel zijn van een wereldwijde organisatie die als doelstelling heeft God te kennen en Hem bekend te maken. We zijn een gemeenschap van ongeveer 75 mensen die van over de hele wereld naar de stad Amsterdam zijn gekomen omdat we geloven dat wij – net als zij die dag gedaan hadden – de stad kunnen dienen. We doen dat in navolging van Jezus die van zichzelf zei niet te zijn gekomen om gediend te worden, maar om zelf te dienen. Vervolgens vertelde ik dat ik juist kortgeleden op die bijeenkomst was geweest waar we spraken over de 3 P’s. Ik begon bij het belang van contact met Politici, en legde verder uit dat het voor ons als christelijke organisatie ook belangrijk is om in contact te zijn met Predikanten en/of Pastoors. Bij de derde P aangekomen hoefde mijn gehoor niet lang meer na te denken toen ik zei: “En de derde P is – jawel…”

“Politie!” klonk het enthousiast vanuit de zaal!

Terwijl ik een paar minuten eerder me nog ietwat zenuwachtig afvroeg hoe ik aan een groep niet-christelijke politiemedewerkers kon gaan uitleggen wat een internationale zendingsorganisatie doet in een stad als Amsterdam, bleek er in een paar minuten wel degelijk een enthousiast contact te zijn ontstaan.

“Mooi gesproken” kwam iemand me even later vertellen. Een ander vond dat haar 20-jarige dochter maar eens bij ons langs moest komen en vroeg om contactinformatie. Met weer iemand anders heb ik afgesproken om binnenkort eens door te praten over hoe we kunnen groeien in samenwerking tussen YWAM Amsterdam en politie Amsterdam-Amstelland.

Misschien kunnen we beginnen bij het gebruiken van relevante termen. Wat vind je van ‘waakzaam en dienstbaar‘ en ‘werken vanuit een missie‘?

Klinkt bekend!

Geef een reactie

