“You got good kids”

foto 1Niet zo lang geleden liepen we over straat met de kids temidden van de drommen toeristen. Met name in deze tijd van het jaar betekent dat een doorgaande stroom van mensen op de stoepen, fietspaden en straten uitgerust met routekaarten, foldertjes en fotocamera’s. Deze zomer heeft de verkoop van de ‘Amsterdam paraplu’ en ‘Amsterdam poncho’ het ongetwijfeld goed gegaan. Want weer of geen weer, toeristen horen bij Amsterdam: 4,5 miljoen internationale toeristen per jaar en 16 miljoen dagjes mensen, als we Wikipedia moeten geloven. En even voor de feiten… Amsterdam heeft nu ongeveer 800.000 inwoners, dat is dus nog geen miljoen!

Toen we bijna thuis waren hoorde ik achter mij een jongedame tegen wat waarschijnlijk haar vriend was, in mooi Brits Engels zeggen ‘al zouden mijn kinderen hier opgroeien mochten ze alleen aan een lijntje over straat’. Ik draaide me naar haar om in de stroom toeristen waar wij in mee bewogen en ik wees haar naar de letters op ons gebouw Jesus Loves You en zei ‘daar wonen wij met onze drie kinderen’ en ik wees naar mijn kroost die snel hun ijsjes aan het oplikken waren omdat we bijna thuis waren. Ze keek me verbaasd aan en zei lachend ‘Really?  Thats amazing! Good kids. You got good kids’

Regelmatig merk ik dat Amsterdam geen gezins-vriendelijke stad is om in te wonen. Het brengt uitdagingen met zich mee die soms de meest dagelijkse dingen tot een puzzel maken. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik nooit heb gedacht :’wat doen we hier in deze stad?!’ , maar het zou ook naïef zijn om te denken dat een achter tuin, een straat om veilig in te leren fietsen, een auto voor de deur gelijk staan aan een vlekkeloos eenvoudig leven. Het één is niet beter dan het ander. We moeten weten dat wat we doen en waar we zijn in lijn is met wat God op dat moment van ons leven voor ons heeft. Daar horen zegeningen en offers bij. Of simpel gezegd voor- en nadelen. De les in dit alles is dat God zijn genade geeft. In de uitdagingen, nadelen of offers of hoe je het ook maar noemen wilt.

DSC09398

Ik was bemoedigd door de verbaasde reactie van de voorbijkomende Engelse toerist. Kinderen in de straten van het centrum van Amsterdam zijn over het algemeen een uitzondering. We hebben bewust gekozen om het wonen als gezin in een stad als deze deel te laten van het verschil wat we willen zijn op deze plek. De gemeente Amsterdam heeft als doelstelling dat het 1012 postcode gebied waar wij wonen weer een gezins-vriendelijke buurt moet gaan worden. Ik denk dat wij daar ook een steentje aan mogen bijdragen.

2 comments

  1. Annefrouk de Vries · september 8, 2014

    Tof om te lezen! Mooi stel kids hebben jullie. Zegen bij jullie werk!

  2. Maartje van Walsem · september 18, 2014

    liefjes, jullie allemaal!

Geef een reactie

