De Wallen als theater en een prullenbak als zeepkist

Laat ik eerlijk zijn. Straatprediking in de 21e eeuw, ik was er niet zo van. Totdat we een paar jaar geleden begonnen met de ‘Christmas Carols’ op de Wallen…

Het idee is eenvoudig. “Waar zou Jezus kerst vieren?” Vanuit die gedachte bracht onze vriendin Miranda Tollenaar vanuit haar netwerk de zangers en zangeressen van professioneel niveau bij elkaar en vanuit YWAM Amsterdam mobiliseren we nog eens een klein leger aan mensen om samen de Rosse Buurt van Amsterdam in te gaan om daar Kerst te vieren.

We begonnen op Centraal Station en vertrokken daarvandaan naar De Dam om vervolgens via verschillende steegjes en bruggetjes De Wallen te doorkruisen. Op iedere plek stonden we maar een minuut of 10, maar iedere keer als we weer verder moesten lopen naar de volgende plek zag ik dat we mensen verdwaasd achter lieten met een blik in hun ogen van ‘what on earth just happened?’ Uiteindelijk waren we bij het laatste punt aangekomen en ik kon me niet langer inhouden.

Een beetje ongemakkelijk en vooral erg onzeker vroeg ik snel iemand te vertalen zodat ik meer tijd had om na te denken over wat ik eigenlijk zei. Voor iemand als ik altijd handig. Ik vertelde ze wat we deden en vooral waarom we dit deden. En tot mijn verbazing bleven de mensen staan en ze luisterden aandachtig naar wat we te zeggen hadden.

Hier en daar verscheen een glimlach op het gezicht. Was het verbazing, was cynisme, was het hoop? Hoe dan ook, de gezichten voor me moedigden me aan en voor ik het wist had ik de kortste kerstboodschap ooit afgeleverd op één van de meest onwaarschijnlijke plekken en het werd ontvangen met een applaus, gejuich en hier en een luid ‘Merry Christmas’ vanuit vele monden.

Oude Kerksplein

Dit jaar was het de vierde keer dat we met ‘Christmas Carols’ richting de Wallen gingen. Gevuld met de hoop van de andere jaren begonnen de ‘Power Preaches’ meteen op het Centraal Station al. Met de akoestiek van de centrale hal van het station was het geen probleem om misschien wel een paar honderd man tegelijk aan te spreken. Eénmaal buiten kreeg het koor het met hun overweldigend mooi gezang ook bij de Oude Kerk voor elkaar een flinke menigte bij elkaar te brengen, maar ik realiseerde me dat vanwaar ik stond ik deze mensen nooit toe zou kunnen spreken. En met die gedachte viel mijn oog op een Amsterdamse prullenbak met de bekende 3 kruizen erop die herinneren aan de woorden ‘heldhaftig, vastberaden en barmhartig.’ Nog even schoot er een gedachte door mijn hoofd dat het misschien niet zo verstandig was met mijn pasgebroken enkel, maar die gedachte zette ik op zei met mijn wedervraag: ‘wat is belangrijker?’

Dit soort prullenbakken zijn redelijk hoog, maar wel stevig en vanaf die plek zag ik pas dat het Oude Kerksplein redelijk vol gestroomd was en zelfs aan de buitenkanten stonden mensen te luisteren. Aangemoedigd door het koor en ons legertje van vrijwilligers schreeuwde ik zo hard als ik kon: ‘We’re here to put CHRIST back into Christ-mas!’ en voegde daaraan toe wat dat betekent voor ons. Jezus is gekomen om de relatie te herstellen met de levende God. Hoever van God vandaan we ons ook mogen bevinden en hoezeer we ook kunnen denken dat een weg terug niet mogelijk is. Kerst is de boodschap dat Hij naar ons toegekomen is.

En daarom is Kerst niet alleen voor de maand december: Merry Christmas!

3 comments

  1. Maartje van Walsem · januari 6, 2016

    WAUW! zo cool!

  2. Steve Simmons · januari 7, 2016

    Wonderful. I cut my teeth in Italy doing evangelism, door to door and open air preaching. It was the start of the ministry that our Lord has given to me. The Gospel must go out where ever. Keep up the good work. Steve

  3. Linda van Vondel · december 23

    Halleluja! Amen brother! Zoooo gaaf dat je je niet hebt laten beïnvloeden door angst of onzekerheid maar dat je heldhaftig op de container bent gestapt. Vanaf een berg afval prediken over de oplossing voor al ons ‘vuil’ … Gewéldig! Merry Christmas voor jou en je gezin! Linda

Geef een reactie

