“Wat zeg je dan?…”

Ken je dat gevoel dat gevoel dat je meer wilt doen dan waar je tijd voor hebt? Soms heb ik zo’n illusie dat het lijstje wat ik vrijdagavond heb gemaakt, makkelijk kan afwerken in het lege weekend wat voor mij ligt. Kledingkasten opruimen, kaartjes schrijven aan mensen, de schimmel uit de badkamer halen (ja die zit er), foto’s uitzoeken die ik al vijf(tien) jaar wil afdrukken, de knutselkast uitmesten… Nou ja, dat soort zaken. Ik heb er een punt van gemaakt, zo’n jaar geleden geloof ik, om niet meer te antwoorden met “druk,” als mensen me vragen hoe het gaat. 

Mijn eigen lieftallige man wees me er ooit eens op dat het dan toch echt mijn eigen taak is om andere keuzes te maken. Pijnlijk moment. Ja, sommige dingen moeten, maar ook heeuuul veel dingen die mij zo ‘druk, druk, druk’ maken moeten echt niet hoor. Van wie? Dus als je mij vraagt hoe het gaat hoor ik volgens mijn eigen spelregels niet te zeggen “druk.” Wat niet wil zeggen dat ik in mijn hoofd schreeuw: “AAAAHH IK HEB HET VEEL TE DRUK” (eigen schuld, denk ik er dan er stilletjes achter aan). Soms zeggen mensen als ze bij mij thuis komen, “wat is het hier heerlijk opgeruimd… hoe doe je dat?” 

“Tja uhm… dat is hoe ik ontspan, haha. Hoe ik tot rust kom…” Eigenlijk kan je aan mijn huis aflezen hoe druk ik het heb soort van zeg maar. Hoe netter, hoe drukker. De controle freak in mij zoekt naar iets wat ik kan orderen, structureren, netjes houden juist als het heel druk is.

Vandaag ben ik jarig. 35 jaren. Van de week nog vroeg ik iemand die bij ons aan tafel schoof voor het avondeten, hoe oud ben jij nu? 22 lachte hij. Zo’n lachje waar je wel even naar moet vragen welk verhaal erachter zit. Nou, ik ben echt al oud… zei hij. En nu weet ik dat tijd relatief is voor waar je staat in het leven en herinner ik me dat ik zelf waarschijnlijk rond die leeftijd ook wel eens zoiets heb geroepen, maar toch even zo’n gedachte hoe oud mij dat dan wel niet maakt als 35 jarige… Ik voel me nou niet bepaald oud. Maar misschien zit ik al sinds mijn 22e in de ontkenning, als deze jongeman gelijk heeft.

Maar dan opeens is het er soms. Ik ben AL 35! Ik MOET nog zoveel. Terwijl ik op deze dag mezelf neerzet met een pot thee en een muziekje aanzet van Yann Tiersen (aanrader trouwens voor ons drukke hoofden) vraag ik me af wat ik het liefste zou willen hebben als ik het ultieme cadeau voor mijn verjaardag zou krijgen. ‘Tijd’ schiet er door mijn hoofd. Ik wil tijd. Tijd om dingen te kunnen doen, meer mee te maken, meer mensen te bezoeken, meer te investeren in vriendschappen, meer mezelf ontwikkelen, meer groeien in passies, meer bijbel te lezen, foto boeken (misschien wel mijn grootste fail in moederschap) van mijn kinderen maken (de oudste is 10 en heeft nog 0 boeken). Ik hoef geen cadeaus op zich. Ben juist ernstig bezig mijn huis te declutteren. Maar tijd. Oh, als iemand mij toch eens extra tijd zou kunnen geven om al die dingen te kunnen doen die ik al zo lang wil en soms ook moet doen.

Opeens realiseer ik me dat een verjaardag juist gaat om het vieren van datgene wat God mij geeft. Alsof God mij even op mijn schouer tikt. Ik vier het ultieme cadeau van Hem aan mij. Leven, tijd. Te omarmen wat er is. Iedere dag weer. Mijn prachtige kinderen, mijn allerliefste man. Ons prachtige werk. Mijn mooie familie. De bijzondere vriendschappen.

Ons antwoord, of laat ik het bij mezelf houden, mijn antwoord op alles wat ik meemaak is vaak meer, meer, meer. Misschien dat ik daarom Sinterklaas als feest zo langzaamaan begin ter verafschuwen. Een kind krijgt iets en wat willen ze… Meer. En wat doe ik? Ik krijg iets… en wat zeg ik… Meer.

En dan bedenk ik mij wat ik als keurige ouder en natuurlijk al jullie ouders met mij altijd tegen mijn kinderen zeg als ze wat krijgen. ‘Wat zeg je dan…?’

Dank U wel!

One comment

  1. jhrdejonge · mei 10

    Ja! Nog gefeliciteerd, Rianne!
    En een big smile om je bericht 🙂
    Ik zeg het met je mee: dank U wel!
    Veel liefs, uit Veenendaal

Geef een reactie

